W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat jednofazowe silniki prądu przemiennego wykorzystywały mechaniczne przełączniki odśrodkowe do załączania uzwojenia rozruchowego, które borykają się z takimi problemami jak narastanie tolerancji, zmęczenie mechaniczne, wibracje, iskrzenie itp.
W normalnych warunkach awarie silnika często wynikają z degradacji przełączników mechanicznych.
Elektroniczny przełącznik odśrodkowy (ECS) to niezawodny przełącznik półprzewodnikowy, który powiela funkcje konwencjonalnego przełącznika odśrodkowego z dodatkowymi zaletami urządzenia elektronicznego.
Napięcie/prąd i faza prędkości są stale monitorowane przez ECS, a wewnętrzny układ ASIC steruje włączaniem i wyłączaniem przełącznika.
W punkcie wyłączenia prędkość silnika zwykle przyspiesza do 60~80% prędkości synchronicznej.
Gdy silnik napotka warunki przeciążenia lub prędkość silnika spadnie do około 20~40% prędkości synchronicznej, ECS ponownie załączy obwód uzwojenia rozruchowego i kondensatora.